יום חמישי, 2 באפריל 2020

חוטמית זיפנית - זכרונות מבית אבא



4
הוספת כיתוב


מי חשב שפרח יעורר בי התרגשות וגעגועים לאבא שעזב אותנו לפני 25 שנה.?
גרנו בבית שהגישה אליו היתה באמצעות שביל, שלוש מדרגות ומשטח הנתמך על ידי עמודים שתמכו בבית דירות של 7 דיירים.
הגינה תמיד היתה מטופחת, עם צמחיית צל האמורה לשרוד בתנאים אלה.
הבית היה ברחובות, בסמוך למכון וייצמן למדע.
הורי שהיו אנשים אסטטיים בלבושם, בביתם והכניסה לבית היתה חשובה להם במיוחד, דאגו לטיפוחה של הגינה, הרימו כל פיסת נייר, או ענף שסיים את חייו ויבש.
אבא, אמא ושתי בנות. משפחה קטנה ומלוכדת.
בבית הקודם בן 4 דירות, אבי טיפח את הגינה המשותפת כי איש לא שם דעתו אליה. צמחו אצלנו תותים, בצל ירוק, גזרים וירקות, ממש משק אוטארקי קטן.
הגינה בבית החדש כבר היתה בעלת אופי אחר לחלוטין. הגינה היתה בקומת עמודים.
באחד מטיולי בטבע שלנו, נתקלנו בחוטמית הזיפנית היפיפיה והמרשימה בגובהה. איך אפשר להתעלם ממנה? היא זועקת "אני פה, תתייחסו אלי"
חלק מפרחיה יבשו ואבא אסף זרעים והעביר אותם לגינת הבית.
לימים משני צידי הכניסה פרחו להם בנוכחות מרשימה וורודה.
והיום..........ובמהלך השנים שחלפו, כל מיפגש עם היופי הזה........מעורר בי זכרונות וגעגועים לאבא. אבא שכל כך חסר לי.

וטיול ברחבי הויקיפדיה, מפגיש אותי עם המידע הבא.....לחוטמית פריחה בצבע ורוד, וגובה של 1.0 עד 2.0 מטר. שמה נובע מהבליטה באמצע הפרי המזכירה חוטם ומקורו בשם בערביתח'טימה. בעברית מכונה גם "ורד הקציר" או "ורד הקוצרים".
הגבעול ארוך ואינו מסתעף, מכוסה שערות קשות וזיפניות ומכאן התואר זיפנית. הפרחים יוצאים מבין העלים ונישאים על עוקץ קצר. הגביע בן חמש אונות, חמשת עלי הכותרת הורודים דמויי משולש הפוך מפורצים בראשם ואורכם כחמישה סנטימטר בבסיס. הפרח פתוח ובמרכז צלקת, עמוד עלי מוקף בצינור האבקנים. לצמח עלי שחלה רבים.
ברפואה העממית יש המשתמשים בנוזל של צמח החוטמית לריפוי פצעיםכוויותשיעול ודלקות. את הניצנים של הפרחים אפשר לאכול כשהם מבושלים או כשהם חיים. ניצני הפרחים של החוטמית נחשבים תרופה למחלות בדרכי הנשימה.

החוטמית הזיפנית בישראל נפוצה בחבל הים תיכוני, בגליל, בכרמל, ביהודה ובשומרון במקומות שכמות הגשם בהם מגיעה ל-400 מילימטר לפחות. החלק מעל הקרקע של צמח החוטמית מת ומתייבש בקיץ. בחורף מתפתחת שושנת עלים ומתוכה עולה עמוד פריחה זקוף. הפרחים הוורודים רבים וגדולים מאוד, בגליל ובכרמל הפרחים כהים יותר ובגלבוע ובשומרון הם בהירים יותר. הצמח כולו שעיר וזיפני. הפריחה מתרחשת מחודש אפריל עד חודש יוני.

בשל יופיו והדרו, נשתלו פרחי חוטמית רבים לאורך כבישים מהירים בישראל ובמיוחד לאורך כביש 6, בו הן פורחות בשיא האביב (בעיקר בחודש אפריל ותחילת מאי). כמו כן נשתלו פרחים רבים מסוג זה בירושלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פלפל אדום/צהוב מוחמץ

                                                                                                                                פלפל מוחמץ  ...