יום שלישי, 18 ביוני 2013

המדבר אומר את דברו!


 

 
הצצה קצרה אל המדבר.......אל השקט......
פיתחו והקשיבו


 Desert of Israel
הגמל - מהרשת.
הגמל הסתגל לחיים במדבר בהתאמה לתנאי המדבר לטמפרטורות קיצוניות של חום וקור. הגמל יונק גדול ( משקל זכר בוגר 800-900 ק"ג ויותר ). קיימים שני מינים: גמל חד דבשתי וגמל דו דבשתי. הגמל הדו דבשתי חי באסיה ובאזורים הסמוכים, ניתן לראותם בישראל בגני חיות. הגמל החד דבשתי חי באפריקה, במזרח התיכון, בהודו וגם באוסטרליה ( מתורבת שעבר לחיי בר ).
הנאקה - נקבת הגמל רגועה ובעלת אופי נח. חייה בקבוצה ( עדר ) של נקבות. בכל קבוצה יש זכר שליט שמתפקידו לשמור על הנאקות והצעירים מפני חיות טרף וכן מפני זכרים אחרים. בקבוצת הנאקות יש מספר גמלים צעירים זכרים ונקבות, בהמשך עם התבגרות הזכרים הצעירים מגורשים מהעדר.
גור הנאקה נקרא: הבן - בכר, הבת - בכרה.

ספינת המדבר על שום מה?

באזורים בהם חיים וגדלים הגמלים, לא ישרוד אדם בקיץ מעל ל- 6 שעות ללא מים. המדבריות בהם חיים הגמלים צחיחים ביותר. הטמפרטורה נעה מקור קיצוני בלילה ובחורף מאפס ועד -40 מעלות (בחורף באסיה), וביום מעל ל- 50 מעלות C בצל (במדבר אין כמעט צל). המדבר צחיח, מקורות המים מרוחקים ומועטים והצמחייה דלילה. הגמל היונק הגדול במדבר זקוק למזון ולמים באופן רציף במשך כל השנה. ללא חוכמתו וזיכרון מצוין, לא שורד הגמל בתנאי קיצון אלו. הגמל יודע לנווט את דרכו בים החולות האין סופי למקום מבטחים שם ימצא מים ומזון, כספינה המפליגה ומנווטת בים מנמל לנמל. על כן זכה הגמל בשמו הנוסף – "ספינת המדבר".

מדוע רוכבים בחוות הגמלים באילת אך ורק על גבי נאקות (נקבת הגמל )? 

אחר מחשבה ומחקר ובניגוד גמור למקובל הוחלט שבטיולי הגמלים בחוות הגמלים ירכבו אך ורק על גבי נאקות. עצם הרעיון המוזר גרם ללגלוג מצידם של אנשי המדבר (הבדואים), מי רוכב על נאקה? הבדואים רוכבים ומשתמשים בגמל כבהמת מסע, וזאת עקב הסכנה להשאירו ללא השגחה. הגמל הזכר "מלך המדבר" בעל אופי אלים (יחסית לנקבה), מפגש ומלחמה בין שני זכרים עשוי להמשך עד מוות. מלחמות מסוג זה הן על טריטוריה ובעלות על קבוצת הנקבות.

אילוף הנאקות בחוות הגמלים באילת
 שונה גם הוא. תהליך האילוף אינו אלים וללא מקלות (כמנהג הבדואים, לצערנו). אין צורך בכוח. בדיבור, בשיחה ובסבלנות, בדרך נעימה משיגים תוצאות מפתיעות במהירות ולאורך זמן תוך שמירה על כבודן של הנאקות וטיפוח יחסים ובטחון בין הנאקה למאלף. כך הרבה יותר כייף.
השיטה הוכיחה את עצמה כיעילה ונכונה. כיום משרד החינוך בישראל אוסר על רכיבה על גמלים זכרים.
(מתוך האתר של חוות הגמלים באילת.)
 








35 מעלות חום.
אבל השקט! השקט של המדבר!!!
מרגוע לנפש עייפה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פלפל אדום/צהוב מוחמץ

                                                                                                                                פלפל מוחמץ  ...