יום שישי, 22 באוקטובר 2010

חלזונות.....


    על סתיו...חלזונות... ומה שבינהם!!!

    הסתיו בפתח...כולנו מחכים לו.
    ימים של התרגשות היו סביב הגשם הראשון... ושוב חום כבד.
    הבטיחו טיפות...מישהו ראה? חווה?
    זכרונות ילדות!!! בהתרגשות מביטים בו בחילזון, זוחל באיטיות ומשאיר אחריו שובל דביק.
    למי אין זכרונות שכאלה?
    מי לא אסף אותם לביתו בקופסת קרטון? (אחותי ואני - ברור שכן). והשיר שגדלנו עליו..


    ועוד מהסדרה האהובה 




    ( מתוך ברלה - סדרת ספרי ילדים.)
    ועל השירה בציבור עם עינת שרוף, מי לא שמע? ואיפה היא בין השאר מופיעה? במועדון "הברלה"  שבקיבוץ להבות חביבה.
    אל תהיו מודאגים....ממש אין לי שם אחוזים (ואפילו לא הייתי...שששש...לא לגלות).
    אז עם זכרונות הילדות הללו, ניגשתי לערימת הבדים, החוטים והמחטים...ותפרתי שבלול כזה...לא דביק...לא מלכלך...ולא בורח מקופסת הקרטון.
    אחרי שעיטרתי אותו בפרחים שסרגתי ובתחרה שבחרתי, כי ידעתי שתישאר צחורה ונקיה, כי הוא לא יזחל על אדמה ...
    הייתי מרוצה!!!
    2 הבדים הובאו איתי מארה"ב ומזכירים לי ימים אחרים של התעסקות בבדים.

    הידעתם כי קיימים לפחות 60,000 מינים של חלזונות?
    מוכר לנו החילזון עם הקונכייה (ה-SNAIL ) איתו עשיתי הכרות באמצעות חברי לעבודה במוסד לפגועי נפש בו עבדתי בניו יורק, שעסק במחקר עם היצורים הללו במסגרת לימודיו והיה שיחות טלפון ארוכות מנהל בנדון.....
    והחשופית (Limacidae) - "שבלול ערום"; שבלול ללא קונכייה חיצונית, איתו עשיתי הכרות אישית בדירה השכורה הראשונה בה גרנו כזוג סטודנטים צעיר...והן טיילו לנו באיזור הלחות בבית. האמינו לי שאני לא רוצה להיזכר ואתם לא רוצים לדעת...
    אני אוהבת לחקור כל נושא שאני נוגעת בו...לפני תפירת החילזון בדקתי כי "את גוף החילזון עוטפת הקונכייה, שהיא מבנה קשיח וחיוני עבור החילזון. הקונכייה מגנה מפני טורפים .הקונכייה ספירלית-בורגיתועשויה מחומר קרני (המורכב מסידן). 
    הראש נושא את הלוע ואת אברי החישה. אברי החישה הם למעשה שני זוגות מחושים וזוג לחיים .
    הרגל היא איבר התנועה. יש לה סוליה שטוחה ושרירית המצופה באפיתל המפריש ריר דביק. ריר זה מתקרש במגע עם אוויר ומהווה קרום חלק המגן על הסוליה בזמן התנועה .
    הרגל השרירית מאפשרת לחילזון להיאחז ולהיצמד למשטחים חלקים (בשילוב עם הריר אותו הרגל מפרישה), לזחול ולשחות (תלוי במין).
     

    מצויידת בכל המידע. תפרתי את החילזון שלי.
    נכון! הוא צבעוני ולא דומה למקור!
    הוא לא דביק ואינו מלכלך!
    חילזון הגינה הוא אחת מהחיות החביבות בעיקר על ילדים, שיודעים לדקלם את שיר הילדים הנודע "ברל'ה צא החוצה": ("ברל'ה ברל'ה, צא החוצה! אמא ואבא יתנו לך עוגה!").
    בקרוב נראה אותו מטייל סביבנו.
    מחכים לך גשם..."גשם גשם בוא"!
    ולך החילזון! "ברל'ה......וכו').

    ועוד משהו קטן......

    בתרבויות רבות, החילזון הוא שם דבר לאטיות, ואדם אטי נמשל לעתים לחילזון
    במטבח הצרפתי בשר חילזון מסוים - "אסקרגו" - נחשב למעדן
     


     טעמתם? ספרו לי....
    אני שמעתי על האסקרגו מחברי החוקר...
    טעמתי? אוי לא!   אין סיכוי!  ואתם? אמיצים ממני?

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה

    מראות מיפן

                                                לא, אני לא ביפן למרות שרציתי.                           המקום הקסום  הזה מעורר בי סקרנות.       ...